Nieuwsitem

BMW Group Nederland compenseert stijgende bpm

Al in 2007 was het BMW EfficientDynamics-programma onderdeel van de BMW Group Number One-strategie om zowel de efficiëntie als de prestaties te optimaliseren. Tussen 2008 en 2012 voerde BMW bovendien grootschalige praktijktesten uit met de MINI E en de BMW Active E.

Daarin werd de elektrische technologie getest en het gebruik van batterij-elektrische auto’s in het dagelijks leven van klanten geëvalueerd. In 2013 introduceerde BMW het merk BMW i en de modellen BMW i3 en BMW i8 die onderdeel uitmaken van een holistisch concept voor de productie van auto’s met elektrische aandrijving. De laatste jaren is BMW Group een van de best presterende autofabrikanten in internationale ranglijsten waaronder de Dow Jones Sustainability Index en het Carbon Disclosure Project.

De recentste uitdaging is de omschakeling naar de nieuwe Europese meetcyclus ‘WLTP’ (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) die autofabrikanten per 1 september 2018 dienen te gebruiken voor het vaststellen van het verbruik en de emissies van alle nieuwverkochte voertuigen in de EU. De aanpassing van de BMW-modellen aan de nieuwe testprocedure verloopt volgens plan en het grootste deel van het gamma heeft de nieuwe testprocedure doorlopen.

“We bieden onze Europese klanten nu al een breed gamma modellen die niet alleen volgens de WLTP zijn getest, maar die ook voldoen aan de emissienorm Euro 6d TEMP”, zegt Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG verantwoordelijk voor Sales, het merk BMW en Aftersales BMW Group. Inmiddels voldoen al ongeveer 190 varianten aan de emissie-eisen van Euro 6d TEMP, de nog striktere norm die vanaf 1 september 2019 van kracht is. Daaronder vallen zowel benzine- als dieselversies en modellen van BMW M, BMW i en BMW iPerformance.

BMW Group anticipeerde tijdig en heeft stapsgewijs ingespeeld op de invoering van de WLTP-homologatie. Daardoor verloopt de overstap van de oude testprocedure NEDC (met de bijbehorende emissiewaarden) naar WLTP soepel en is de gang van zaken zo transparant mogelijk voor onze klanten.

Alle benzine- en plug-inhybridemodellen die in Europa leverbaar zijn, worden vanaf nu af fabriek voorzien van een benzinepartikelfilter die de uitstoot van fijne (roet)deeltjes nog verder omlaag brengt. Al sinds enige maanden zijn alle nieuw bestelde dieselversies van BMW voorzien van een zeer effectief multi-level emissiebehandelingssysteem dat een NOx-opslagkatalysator en SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) omvat.

De aanpassingen aan de nieuwe wettelijke vereisten had BMW al in een vroeg stadium in de planning meegenomen. Voor onze auto’s geldt dan ook een reguliere levertijd van gemiddeld ongeveer drie maanden.

Door de nieuwe WLTP homologatie stijgt de gemeten CO2 uitstoot, ook bij BMW modellen. In Nederland heeft dit een direct effect op de prijsstelling vanwege de bpm belasting die gebaseerd is op de hoogte van de CO2-uitstoot. Omdat hier door de verantwoordelijke instanties niet tijdig op is geanticipeerd, leidt een WLTP keuring in vrijwel alle gevallen tot een hogere consumentenadviesprijs. BMW Nederland heeft er echter voor gekozen om de stijging van de bpm belasting voor een groot deel van het modelgamma volledig te compenseren, waardoor de klanten in 2018 niet geconfronteerd worden met hogere prijzen. Hierdoor hebben de verkoopresultaten er niet onder geleden.



Nieuws.